פרופ' דן אריאלי, הכוהן הגדול של הכלכלה ההתנהגותית, ערך מחקר מעניין: במקום לגבות מהסטודנטים שלו תשלום עבור מגשי פיצה שהביא לכיתה, הוא גבה מהם תשלום על כל ביס שהם בחרו לקחת מהפיצה. כלכלית, המחיר הנמוך שגבה על כל ביס (פחות משקל) היה מאוד משתלם, אך חוויית ההנאה מהפיצה נפגמה ללא היכר. "מעולם לא ראיתי אנשים שלוקחים ביסים גדולים כל כך", סיכם אריאלי את הממצאים, והוסיף: "מה שפגם להם בהנאה הוא הכאב הרגשי הכרוך בתשלום –Pain of pay".
כאב התשלום הוא אחד המניעים הסמויים שלנו ברכישת אריזות חיסכון. אם, למשל, אני זקוק לשמונה סוללות AA אך מוצעת לי "אריזת חיסכון" של 16 סוללות, חלק מהשיקולים הלא מודעים שלי הם שאם ארכוש עכשיו 16 סוללות, הפעם הבאה שאצטרך להוציא כסף מהכיס על סוללות – מתרחקת. אני מעדיף לחוש עכשיו כאב גדול יותר, לתרץ אותו לעצמי כ"חיסכון", ולהרחיק את הכאב הבא.
מחקרי הכלכלה ההתנהגותית מוכיחים שוב ושוב שבעידן של מניפולציות שיווקיות ופסיכולוגיית צרכנים מורכבת, הצרכן צריך להיות חכם מתמיד כדי לעשות בחירות נכונות.