שוק המכוניות האמריקאי עומד על שלושה יסודות: רכב ענק בעל מנוע גדול ותיבה אוטומטית. למעשה, רק כ-3% מהרכבים הנמכרים בארה"ב בשנים האחרונות הם בעלי גיר ידני. אירופה, לעומת זאת, מעדיפה מכוניות קטנות, בעלות מנוע קטן וחסכוני המופעל בעזרת גיר ידני. יותר מ-80% מהרכבים הנמכרים באירופה הם בעלי גיר ידני. ומה עם ישראל? אנחנו בין לבין: אוהבים רכבים חסכוניים – אבל בעלי גיר אוטומטי.
כדי לענות על השאלה שבכותרת – רכב ידני או אוטומטי, ולפני שנציג כמה יתרונות מובהקים בהם מתהדר הגיר הידני, בואו נסקור ממש בקצרה כל אחת מתיבות ההילוכים המוצעות כיום בשוק הרכב.
גיר ידני שרבים מאיתנו קוראים לו עדיין גיר רגיל, זוהי למעשה תיבת הילוכים שהנהג הוא שמפעיל אותה ואף שולט עליה באופן מלא. ההילוכים בגיר הידני אינם מתחלפים אוטומטית במהלך הנסיעה. העברת ההילוך מתבצעת בצורה ידנית, כאשר הנהג מזיז את מוט ההילוכים ולוחץ על הקלאץ' (מצמד).
הגיר אוטומטי המוכר לנו גם בשם גיר רציף, הוא תיבת הילוכים שפועלת בצורה אוטומטית ללא התערבותו של הנהג ברכב. תיבת ההילוכים האוטומטית בנויה משני קונוסים הפוכים, שביניהם מתוחה רצועת גומי. בשונה מהגיר הידני, הגיר האוטומטי יכול למקם את רצועת הגומי בכל נקודה שבין שני הקונוסים, ולא רק במיקומים מסוימים שהמעבר ביניהם חד.
הגיר הרובוטי משלב בין הגיר הידני לבין הגיר האוטומטי. הוא זהה לתיבת ההילוכים הידנית במבנה הפנימי שלו, אבל כאן הפעלת הקלאץ' נעשית אוטומטית באמצעות מחשב מבלי שהנהג צריך לעשות זאת. אמנם מי שקובע מתי ואיזה הילוך להעביר הוא הנהג עצמו על ידי לחיצה על דוושת הגז, אבל העברת ההילוך בפועל והלחיצה על הקלאץ׳ נעשות על ידי מחשב המצויד במערכת רובוטית.
אז אלו האפשרויות, וללא ספק כל אחת מתיבות ההילוכים טומנת בחובה יתרונות וחסרונות. למרות שכאמור ישראלים נוטים יותר לרכוש רכבים עם גיר אוטומטי, סקירה צרכנית מלמדת שלרכבים בעלי גיר ידני יש יתרונות מובהקים בהשוואה לרכבים אוטומטיים. נציג בפנים שבעה יתרונות כאלה.
לסיכום, כמותג ששם על השולחן את הצרכנות החכמה, אנחנו חייבים להדגיש את היתרונות המובהקים שבתיבת ההילוכים הידנית, שאי אפשר להתעלם מהם, גם אם הם באים על חשבון חלק מנוחות הפעולה: צריכת דלק נמוכה יותר, ביצועים עדיפים, שליטה מלאה על רכב, טיפולים זולים יותר, עלות רכישה זולה יותר, וגם זה חשוב – הנאה גדולה יותר מהנהיגה.