מגזין דאצ'יה

רכב ידני או אוטומטי?
שבעה יתרונות ברורים למכונית עם גיר ידני

מבט על שוק המכוניות מגלה שלישראל אופי משלה: היא אומנם מעדיפה מכוניות קטנות יותר ומזהמות פחות, כמו באירופה, אך מצד שני מתעקשת לרכוש בעיקר רכבים אוטומטיים, כמו בארה"ב. האם הגיע הזמן לחשיבה מחדש? ללא ספק.

שוק המכוניות האמריקאי עומד על שלושה יסודות: רכב ענק בעל מנוע גדול ותיבה אוטומטית. למעשה, רק כ-3% מהרכבים הנמכרים בארה"ב בשנים האחרונות הם בעלי גיר ידני. אירופה, לעומת זאת, מעדיפה מכוניות קטנות, בעלות מנוע קטן וחסכוני המופעל בעזרת גיר ידני. יותר מ-80% מהרכבים הנמכרים באירופה הם בעלי גיר ידני. ומה עם ישראל? אנחנו בין לבין: אוהבים רכבים חסכוניים – אבל בעלי גיר אוטומטי.

כדי לענות על השאלה שבכותרת – רכב ידני או אוטומטי, ולפני שנציג כמה יתרונות מובהקים בהם מתהדר הגיר הידני, בואו נסקור ממש בקצרה כל אחת מתיבות ההילוכים המוצעות כיום בשוק הרכב.

הגיר הידני

גיר ידני שרבים מאיתנו קוראים לו עדיין גיר רגיל, זוהי למעשה תיבת הילוכים שהנהג הוא שמפעיל אותה ואף שולט עליה באופן מלא. ההילוכים בגיר הידני אינם מתחלפים אוטומטית במהלך הנסיעה. העברת ההילוך מתבצעת בצורה ידנית, כאשר הנהג מזיז את מוט ההילוכים ולוחץ על הקלאץ' (מצמד).

הגיר האוטומטי

הגיר אוטומטי המוכר לנו גם בשם גיר רציף, הוא תיבת הילוכים שפועלת בצורה אוטומטית ללא התערבותו של הנהג ברכב. תיבת ההילוכים האוטומטית בנויה משני קונוסים הפוכים, שביניהם מתוחה רצועת גומי. בשונה מהגיר הידני, הגיר האוטומטי יכול למקם את רצועת הגומי בכל נקודה שבין שני הקונוסים, ולא רק במיקומים מסוימים שהמעבר ביניהם חד.

הגיר הרובוטי

הגיר הרובוטי משלב בין הגיר הידני לבין הגיר האוטומטי. הוא זהה לתיבת ההילוכים הידנית במבנה הפנימי שלו, אבל כאן הפעלת הקלאץ' נעשית אוטומטית באמצעות מחשב מבלי שהנהג צריך לעשות זאת. אמנם מי שקובע מתי ואיזה הילוך להעביר הוא הנהג עצמו על ידי לחיצה על דוושת הגז, אבל העברת ההילוך בפועל והלחיצה על הקלאץ׳ נעשות על ידי מחשב המצויד במערכת רובוטית.

אז אלו האפשרויות, וללא ספק כל אחת מתיבות ההילוכים טומנת בחובה יתרונות וחסרונות. למרות שכאמור ישראלים נוטים יותר לרכוש רכבים עם גיר אוטומטי, סקירה צרכנית מלמדת שלרכבים בעלי גיר ידני יש יתרונות מובהקים בהשוואה לרכבים אוטומטיים. נציג בפנים שבעה יתרונות כאלה.

היתרונות של גיר ידני מול גיר אוטומטי

  • 1. עלות רכישה

    רכישת רכב חדש בעל גיר ידני זולה באלפי שקלים ויותר מרכישת אותו הרכב כשהוא בעל גיר אוטומטי. ההבדל הזה נובע בעיקר מהמורכבות של מערכות הרכב האוטומטי, הטכנולוגיות, עלויות החלקים שלו ועוד. בחלק מהדגמים הפער בין רכב ידני לבין רכב אוטומטי יכול להגיע ליותר מ-15% מערך הרכב. נוסף על כך, עלות הרכישה משפיעה ישירות גם על עלות הביטוח. ואם כבר מדברים על ביטוח: השמועות מספרות שהגנבים מדור ה-Y וה-Z מדלגים על רכבים ידניים.
  • 2. צריכת דלק

    גיר אוטומטי מבזבז יותר דלק בהשוואה לגיר ידני. נכון, הטכנולוגיה של הגיר האוטומטי, בין הגיר הרציף בין הגיר הפלנטרי ובין הגיר הרובוטי, השתכללה מאוד. אך עדיין אין תחליף להתאמה מדויקת של ההילוך הרצוי שנהג מיומן יכול לבצע. המשמעות היא ניצולת מעולה של המנוע – ובזבוז מופחת של דלק. נוסף על כך, גיר ידני שוקל משמעותית פחות מגיר אוטומטי, וכל הפחתה במשקל הרכב הופכת אותו לחסכוני יותר. עד כמה גיר ידני חסכוני יותר מגיר אוטומטי? לפי הערכות שונות מדובר על 5-15% של חיסכון בצריכה השוטפת, תלוי באופי הנהג ובאופי הדרך.
  • 3. עלויות אחזקה

    עלויות האחזקה של רכב ידני נמוכות מאלה של רכב בעל גיר אוטומטי. גיר אוטומטי הוא טכנולוגיה מורכבת הכוללת רכיבים רבים, לרבות חיישנים ומחשבי גיר, והמשמעות היא יותר תחזוקה שוטפת – ועלויות תיקונים והחלפות הנחשבות לגבוהות שיש בין רכיבי הרכב – אלפי שקלים לפחות. גיר ידני? כמעט שאינו זקוק לתחזוקה ועלויות תיקונו מגוחכות בהשוואה לאלה של גיר אוטומטי. זוכרים שרכב בעל גיר ידני קל יותר מרכב זהה בעל גיר אוטומטי? המשמעות היא מעמסה נמוכה יותר על הבלמים, שהופכת למשמעותית אף יותר בהתחשב בכך שעם גיר ידני אפשר להוריד עומס מהבלמים בירידות. התוצאה היא בלאי מופחת של רפידות הבלמים והארכת חייהם.
  • 4. שליטה מלאה ברכב

    גיר אוטומטי מתוכנן להתמודד עם מצבים רבים מאוד בדרך, ולכן הנסיעה עם גיר אוטומטי מודרני היא חלקה למדי. יש לכך כמה סייגים: ראשית, הרכב מזהה את המצבים השונים בזמן התרחשותם – אולם לא צופה אותם מראש. הוא ירגיש את העלייה כשהיא מתחילה, בעוד נהג ערני המתפעל גיר ידני יתכונן אליה מראש וכך יצלח אותה באופן יעיל יותר. שנית, לא תמיד מזהה הרכב צורך להוריד הילוך. כך, למשל, בירידה ממושכת שבה מומלץ להישאר בהילוך נמוך שמשמש בלם של הרכב. שלישית, לגיר אוטומטי מרווחי ביטחון – הוא יעדיף, למשל, להעלות הילוך מהר מהנדרש. נהג ברכב ידני נמצא בשליטה מלאה על פעולת המנוע.
  • 5. בטיחות

    כפועל יוצא מהשליטה ברכב באמצעות העברת ההילוכים הידנית והשימוש בקלאץ', נהגים ברכב עם גיר ידני יכולים להשתמש במומנטום של המנוע כדי לבלום ולהאט את הרכב בקלות רבה יותר. בנוסף לכך, מכיוון שנהיגה ברכב ידני, דורשת מהנהג להיות הרבה יותר מעורב בפעולת הנהיגה, מטבע הדברים הוא נוהג בערנות רבה יותר, ואין לו אפשרות להיות זמין להתעסקות בטלפון הסלולרי, במערכת המולטימדיה של הרכב או בכל דבר אחר שעלול להסיח את דעתו ממלאכת הנהיגה. כל אלה הופכים את הנהיגה ברכב ידני לבטוחה יותר מנהיגה ברכב בעל גיר אוטומטי.
  • 6. חוויית נהיגה

    כן, נוח יותר לנהוג ברכב אוטומטי בפקק ועל כך אין חולק. אך מי שרוצה ליהנות מהנהיגה עצמה, ולא מחפש רק נוחות, ייהנה הרבה יותר מגיר ידני השולט בכל רגע נתון ברכב, ומחליט מה יהיה מערך הכוחות של המנוע. עם עובדות קשה להתווכח: נהגי מרוצים מקצועניים מעדיפים גיר ידני על פני אוטומטי, וגם בישראל נמכרים כמה דגמי ספורט טהורים ולא זולים המוצעים עם תיבה ידנית וללא אופציה לתיבה אוטומטית.
  • 7. נהיגה בתנאי שטח

    יתרון השליטה ברכב שמקנה הגיר הידני, בא לידי ביטוי והופך להיות שימושי במהלך נסיעה של הרכב בתנאי שטח קשים, המאופיינים בעיקר בעליות וירידות תלולות. רכב ידני מאפשר לנהג להוריד את ההילוך לנמוך יותר, על מנת להגביר את הספק המנוע והמומנט שלו.

לסיכום: גיר ידני – הבחירה הצרכנית המתבקשת

לסיכום, כמותג ששם על השולחן את הצרכנות החכמה, אנחנו חייבים להדגיש את היתרונות המובהקים שבתיבת ההילוכים הידנית, שאי אפשר להתעלם מהם, גם אם הם באים על חשבון חלק מנוחות הפעולה: צריכת דלק נמוכה יותר, ביצועים עדיפים, שליטה מלאה על רכב, טיפולים זולים יותר, עלות רכישה זולה יותר, וגם זה חשוב – הנאה גדולה יותר מהנהיגה.


כתבות נוספות במגזין

שלושה חופים יפים בשלושה ימים

החלטנו לבחור עבורכם שלושה חופים יפים בשלושה ימים. קבלו שלוש המלצות לטיולים רטובים, קיציים והכי יפים שיש בישראל.

לומדים בדרכים: על מדוזות

את המדוזה אנחנו לא אוהבים לפגוש, אך כדאי להכיר אותה קצת יותר. קבלו 5 עובדות על מדוזות, שיהפכו את הנסיעה עם הילדים למעניינת יותר.

התמורה המפתיעה של דאצ'יה סנדרו

עד כמה התמורה של דאצ'יה סנדרו נותנת נוקאאוט למתחרים? בדקנו, והתוצאות – הדהימו אפילו אותנו.