מגזין Dacia

קרוסאובר: רכבי הפנאי ששינו את פני תעשיית הרכב

רכבי פנאי מתהדרים בשמות רבים: ג'יפונים, SUV, קרוסאובר ועוד. חלקם באמת שמות נרדפים לרכב פנאי בעוד חלקם, ובעיקר השם קרוסאובר, מספרים על האופן שבו התפתחה תעשיית הרכב העולמית.
כולם אוהבים רכבי פנאי. שוק הרכב העולמי משגשג ורכבי שטח זוהרים בראש טבלאות המכירות. למרות זאת, לא בהכרח כל מה שנראה לכם כמו מפלצת שטח הוא אכן רכב שתוכנן לגרוס סלעים. דווקא ההפך הוא בדרך כלל הנכון: כוכבי המכירות אולי נראים כמו חיות שטח, אך רובם יעדיפו לרעות דווקא בשטח "רך": שבילים כבושים לכל היותר. אז מה ההבדל בין רכב שטח לבין רכב פנאי לבין רכב קרוסאובר?

האם יש בכלל הגדרה עבור קרוסאוברים?

רכב פנאי הוא אוסף של המון כלים שונים ומשונים מקטגוריות מגוונות. המשותף לכולם הוא שהם גבוהים יותר ממכוניות מסורתיות, בין אם גובה שנובע ממרווח גחון משופר או ממרכב גבוה עבור הנוסעים. נוסף על כך, רכב פנאי יהיה בעל עיצוב "קשוח" יותר הכולל מראה מסיבי, מגיני גחון, פסי גגון וקשתות גלגלים מודגשות.

כאמור, לרכבי הפנאי כיום יש שלל שמות: פנאי-שטח, רכב שטח, SUV, וכמובן: רכב קרוסאובר. האחרון הוא ככל הנראה השם המעניין שבהם. מדוע? כיוון שהכינוי קרוסאובר (Crossover) הוא שם שנותר לאורך שנים ארוכות, אך המהות שלו השתנתה עם השנים ומספרת את סיפורה של תעשיית הרכב בשני העשורים האחרונים.

שבו, אנחנו מתחילים. 

מה זה קרוסאובר ומאיפה מגיע השם?

בעבר, וגם בוויקיפדיה, נהוג היה להגדיר קרוסאובר כרכב שאמור להיות רכב שטח אך בהבדל אחד משמעותי: רכבי שטח מסורתיים נהגו "לשבת" על פלטפורמה של "שלדת סולם" וקרוסאובר לא.

שלדת סולם היא שלדה המבוססת על שתי קורות ארוכות שביניהן מחברות קורות רוחב. כל מכלולי הרכב נמצאים בין קורות האורך והרוחב ולכן הם מוגנים מסלעים ומשאר מהמורות. על שלדת הסולם מתקינים את המרכב ולכן קל מאוד לבצע התאמות ברכב. השלדה גם גמישה יותר, מה שמאפשר לרכב להגיב טוב יותר לפני השטח המשתנים.

עם השנים השתנו הסיבות שבגינן אנשים רוכשים רכבי שטח, והן כללו לא רק ירידה לשטח. לקוחות רבים רכשו את הרכבים הקשוחים בגלל המראה. אחרים העדיפו את הרכבים הללו בגלל תנוחת הישיבה הגבוהה או תחושת הביטחון שסיפק הגודל המסיבי. מעטים רכשו אותם לביקורים מזדמנים מחוץ לכביש. ואולם רוב הלקוחות לא באמת ביקרו בשטח, ובטח שלא בשטח קשוח.  
יצרני הרכב הבינו לאן דברים הולכים והחלו, כבר בסוף שנות ה-90, לייצר רכבי שטח מסוג חדש – רכבי שטח שיושבים על שלדה אחודה. בניגוד לשלדת סולם, השלדה הזאת משלבת בין השלד של הרכב ובין המרכב שלו. היא אומנם פחות גמישה בשטח ולא מגינה טוב על מכלולי ההנעה, אך מצד שני היא מציעה התנהגות כביש בטוחה וצפויה יותר, נוחות נסיעה טובה יותר ובאופן כללי היא מיוצרת במאסות רבות יותר כך שהיא אפילו משתלמת יותר כלכלית.

תעשיית הרכב עברה מהפכה. פתאום היו שני סוגים של רכבי שטח. היה רכב השטח הרגיל בעל שלדת הסולם, ולפתע נולד לו אח חדש וחורג: רכב השטח בעל השלדה האחודה. רכב זה חי בין שתי קטגוריות – רכבי שטח ומכוניות פרטיות. הריקוד על שתי החתונות הוליד את השם Crossover או בתרגום ממש פשוט "לעבור בין...". סוג של גם וגם. 

קרוסאובר, האם השם הזה עדיין מתאים?

השם קרוסאובר תפס, ומהר. אך שוק הרכב השתנה מהר אף יותר. עברו רק שנים ספורות מתחילת הייצור של רכבי פנאי ועד שמרביתם עברו לשלדה אחודה. אפילו רכבי שטח קשוחים ומפורסמים עברו בשנים האחרונות לשלדה מודרנית שכזאת. בשוק כיום נותרו כל כך מעט רכבי שטח בעל שלדת סולם שאף אחד כבר לא מניח שרכב פנאי בעל שלדה אחודה "חוצה" קטגוריות.

למעשה, רכב הקרוסאובר הוא כבר לא Crossover אלא הסטנדרט. רכב הפנאי המודרני הוא לכל היותר רכב פרטי בעל מרווח גחון עדיף, מראה קשוח ומבנה קופסתי יותר. אפילו הנעה כפולה, עניין כמעט בסיסי ברכב שטח, נותר פיצ'ר צדדי שרק חלק מרכבי הפנאי, המכוונים גם לנסיעה בשטח, מציעים.

אבל המושג קרוסאובר ממש לא מת. הוא פשוט שינה את צורתו. כמו שכבר אמרנו, קרוסאובר מומלץ הוא רכב שחוצה קטגוריות וכאלו יש לנו בלי סוף בעולם הרכב המודרני. קחו מכונית רגילה. עכשיו הגביהו אותה מעט, הוסיפו מגני גחון והנעה כפולה – והרי לכם קרוסאובר. עוד דוגמאות? יש לכם רכב ספורטיבי אך הוא נמוך מדי מכדי שלקוחות מבוגרים יוכלו להיכנס אליו בנוחות – פשוט תגביהו אותו, ושוב קיבלתם קרוסאובר. 
מכיוון שלקוחות שוק הרכב אוהבים מאפייני שטח ותנוחת ישיבה גבוהה יותר, המושג "קרוסאובר" מתקשר כמעט תמיד לרכב פנאי. בתקופה האחרונה חל שינוי נוסף: רכבי פנאי רבים מאבדים מהשימושיות (שבגללה קראו להם במקור "רכבי פנאי") לטובת מראה ספורטיבי, דינמי או פשוט קטן יותר. שוב הקרוסאובר חוצה קטגוריות וסוגים.

ומה צופן העתיד? עושה רושם שרכב הפנאי הוא בהחלט גם חלק מהעתיד. רוב המכוניות החדשות כיום מקבלות תנוחת ישיבה גבוהה מעט יותר וטיפה קישוטים שמעניקים להן תחושת פנאי. ברגע שגם המכוניות המשפחתיות יקבלו את הטיפול הזה, הן כבר לא יהיו "קרוסאובר" אלא הסטנדרט. רכבי שטח אמיתיים? נראה פחות ופחות מאלו. 

מה הקשר בין דאצ'יה וקרוסאובר?

לא משנה איך תגדירו "קרוסאובר", דאצ'יה של השנים האחרונות קולעת היטב לאופן שבו הנהגים מפרשים את ההגדרה. דאצ'יה עושה זאת על ידי שימוש בכל הרכיבים הנכונים עבור קרוסאוברים, בקיצוץ מאפיין אחד בלבד: המחיר הגבוה.

נתחיל דווקא במכונית הזולה ביותר של המותג – דאצ'יה סנדרו. מכונית ה"סופר-מיני" הקטנה מציעה גרסה שעונה בדיוק על הגדרת ה"קרוסאובר" המודרני. דאצ'יה סנדרו Stepway היא אותה מכונית סופר-מיני מרווחת רק עם מרווח גחון משופר, עיצוב קשוח יותר ותנוחת ישיבה גבוהה יותר. ה-Stepway הוא קרוסאובר מומלץ שיאפשר לכם למצוא חניה בקלילות ובדיוק באותו זמן יאפשר לכם לרדת לשבילי קק"ל בפיקניק בסופ"ש. הוא גם נראה מעולה.

אם אתם נאמנים להגדרה המסורתית שעונה על השאלה מה זה קרוסאובר עם התשובה "רכב שטח על בסיס שלדה אחודה" – דאצ'יה מציעה את אחת המכוניות הכי פופולריות שלה – דאצ'יה דאסטר. רכב השטח של היצרן מציע מנועים חזקים, הנעה כפולה, מרווח גחון מעולה ויכולות שטח אמיתיות שיאפשרו לכם להיכנס לשטח ללא חשש להביט בעיניים של רכבי שטח במחירים כפולים.
וממש לאחרונה הוצג הקרוסאובר החדש ביותר של דאצ'יה – ג'וגר (Jogger). רכב הפנאי החדש מציע שילוב נדיר במיוחד. מצד אחד מיניוואן מרווח לשבעה נוסעים. מצד שני רכב פנאי בעל עיצוב "קשוח" הפונה ללקוחות רכבי הפנאי. מגיני גחון, קשתות גלגלים מושחרות ופסי גגון גדולים – כל אלה מעניקים לו מראה משכנע בהרבה ממיניוואנים אחרים.

לצד כל אלו, הג'וגר מציע את כל השימושיות שרכב פנאי מציע ואף למעלה מכך. פסי הגגון ניתנים למיקום לרוחב או לאורך, תא מטען מודולרי מאפשר לבחור בין שבעה מושבים, שישה + מקום לציוד או חמישה והמון מקום לכל מה שצריך. אם תרצו לחקור שבילים תגלו שמרווח גחון של 20 ס"מ יאפשר לכם את זה, ובקלות.  

קרוסאובר? דאצ'יה!

קרוסאובר הוא שם כולל למגוון רחב של רכבים. כבר לא מדובר ברכבי שטח קשוחים מחד גיסא או ברכבים בעלי קישוטים ומיגוני פלסטיק מאידך גיסא. "קרוסאוברים" כיום מציעים שלל פתרונות שונים ברכב אחד. הם יכולים לשים את הדגש בד בבד על יכולות השטח, על עיצוב קשוח או על שימושיות יוצאת דופן.

בשנת 2021 ו-2022 אולם התצוגה של דאצ'יה יהיה עשיר ביותר ב"קרוסאוברים" מכל סוג שתרצו. רכבים גבוהים יותר, רכבים לשטח רך יותר או לשטח מאתגר יותר; רכבים שימושיים שיאפשרו לכם לצאת עם המשפחה לטבע ולעשות את זה בלי לקרוע את הכיס. 

כתבות נוספות במגזין

התמורה המפתיעה של דאצ'יה סנדרו
עד כמה התמורה של דאצ'יה סנדרו נותנת נוקאאוט למתחרים? בדקנו, והתוצאות – הדהימו אפילו אותנו.
דאצ'יה דאסטר - מבט מלפנים חונה בשטח
ההצלחה הגדולה של דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר הפך לאחד מרכבי הפנאי הנגישים ביותר לציבור מבחינת המחיר, ועם זאת מוציא מעיתונאי הרכב בישראל מחמאות סדרתיות שכולן קשורות ליכולותיו.
דאצ'יה סנדרו, מבט מאחור עם תא מטען פתוח
תכנון נכון, התמקצעות מתמדת והבנת המותג
כך מצליחים מרכזי השירות שלנו להציע טיפולים משתלמים.