הגרסאות הראשונות של רכבי ה-SUV נולדו בארצות הברית בדמותם של טנדרים ורכבי עבודה סגורים, קשוחים ותכליתיים שנראו כרכבי שטח לכל דבר. רבים מבעליהם השתמשו בהם לצרכי עבודתם, אם לנסיעות ארוכות בדרכים לא דרכים ואם להעברת ציוד עבודה כבד.
נקודת מפנה ראשונה נרשמה כאשר עם הזמן גם בעלי משפחות התוודעו ליתרונות ה-SUV – רכב גדול, לרוב 4X4 שאפשר לנסוע איתו גם בשטח, עם שורת מושבים שלישית המאפשרת להסיע יותר נוסעים, ועם יכולת עמידה במשקל גבוה של אותם נוסעים פלוס מטען לא קטן.
אלא שעם הזמן, לצד היתרונות, התגלו גם חסרונותיו הבולטים של ה-SUV המקורי – כבד, מגושם, מזהם, יקר לרכישה ולתחזוקה, בזבזני בדלק' וגם לוקה בבטיחות עקב נטייתו להתהפך בעיקולים חדים. יצרני הרכב חיפשו הצליחו למצוא את דרך הביניים. הניסיון להישאר עם החזות המחוספסת של רכב שטח אבל ללא החסרונות, הוליד בסוף שנות ה-90 תחילת ה-2000 את ה-SUV החדש המכונה בפי רבים גם קרוסאובר. מדובר במכונית נוסעים סטנדרטית בהיבט בטיחות ותחזוקה, שמתהדרת בלוק של רכב שטח יוקרתי, ללא שלדות הסולם הכבדות ועם כל הקודים העיצוביים של ה-SUV. וכל השאר היסטוריה כמו שאומרים - הרעיון המבריק הפך להצלחה מסחרית מאז ועד היום.
התשובה היא לא. נכון שיש רבים הנוהגים לכנות את רכבי ה-SUV בשם ג'יפ או ג'יפון, אם בשל צורתם, ואם מכיוון שכמעט כל רכב שמסוגל לנסוע בשטח זוכה היום להיקרא בשם הגנרי ג'יפ. יחד עם זאת, רכבי SUV מצוידים בשורת תכונות שאינן מנת חלקם של דגמי ג'יפ שונים.
קטגוריית ה-SUV מתהדרת בקשת רחבה של דגמים וגרסאות. שתי גרסאות המרכב הרווחות הן הארוך המוכר גם בשם סטיישן והקצר יותר. אם לפרט מעט מעבר לכך – הרי שאלו כל הגרסאות המוכרות:
SUV קומפקטי
מבוסס על פלטפורמת דגמי רכב סופר-מיני ומשפחתיות קמופקטיות, והינו חסכוני, קל תנועה ונוח לתמרון עירוני. גרסה זו אידיאלית לזוגות צעירים או מבוגרים, למשפחות קטנות, או כרכב שני במשפחה.
SUV משפחתי
גרסת כביש-שטח המבוססת על פלטפורמת רכב משפחתי, המהווה פתרון למשפחה עם 7-5 נפשות, מתאימה לנסיעה בעיר ומחוצה לה ואידיאלית לטיולים משפחתיים. רכב SUV כזה המספק חוויית נסיעה מהנה גם בעיר וגם בשטח, הוא לדוגמה דגם הדאסטר החדש של דאצ'יה – רכב פנאי שטח אייקוני עם מנוע טורבו בנזין או דיזל עוצמתי, תא נוסעים מרווח, ופנסי תאורה מלפנים ומאחור עם טכנולוגיית LED חדשנית המעניקה ראות משופרת.
SUV גדול
רכב גדול, במקרים רבים רכב 7 מקומות, שמתאים בהתאם למשפחות גדולות.
SUV שטח
על גרסה זו נמנים מספר דגמים בעלי יכולות ממשיות של התקדמות בשטח. מטבע הדברים היא מתאימה לאוהבי טיולי שטח מאתגרים.
כיום ניתן למצוא גם גרסה היברידית לרכבי SUV, אך החיסכון שלהם בדלק נתון בספק. זאת בשל כובד השלדה, גודל המנוע שלהם, והצורך בהפעלה רציפה של מנוע הבעירה הפנימית, בעיקר בנסיעה בשטח. ישנם גם רכבי SUV חשמליים, אך בהשוואה לרכבים חשמליים רגילים, הייצור שלהם מזהם את הסביבה.
בואו נתחיל מכך שמספר רכבי ה-SUV הנמכרים בישראל עולה על סך כל הדגמים מכל פלחי השוק האחרים יחד – זה אומר הכל! אם עד לפני כמה שנים הסגמנט שכבש את טבלאות המכירה בענף הרכב בישראל היה משפחתית 1600 אוטומטית, הרי שמאז "בא לשכונה בחור חדש" וטרף את כל הקלפים. כיום, אין עוררין באשר לפופולאריות של רכבי ה-SUV המוגדרים לפי משרד התחבורה כ"רכב כביש-שטח" ובפי העם – רכב פנאי-שטח, ג'יפ, ג'יפון או קרוסאובר. ציבור רוכשי הרכבים הישראלי התאהב ממבט ראשון (וגם שני ושלישי, כך נראה) במכונית הגבוהה, בעלת הנוכחות הסקסית והאופנתית, ונשבה בקסם הנוחות שלה.
חובבי טיולי שטח כמו גם משפחות מטיילות או זוגות שיוצאים לטיול טבע רומנטי – לכולם חשובה חוויית נהיגה מפנקת, ואת זה מספק בגדול רכב SUV. רכבי ה-SUV המודרניים והמתקדמים בעלי הנעת 4X4 מזמנים לנהג ולנוסעים חוויית נהיגה ונסיעה חלקה ובטוחה. זאת בזכות אחיזת הכביש המשופרת והמתלים המשככים מהמורות בכבישים. כשלטוב הזה מצטרפות יכולות שטח – מדובר בשדרוג משמעותי לכל טיול.