לרטיבות הנוצרת על הכביש בחורף כתוצאה מהגשם, יש השפעה על זמן הבלימה של הרכב – הן במצבי חירום והן במצבים רגילים. לפיכך, בדיקת חורף של הרכב חייבת לכלול בחינה מקיפה של מערכת הבלמים. בדיקה מקצועית כזו צריכה לכלול את כל מרכיבי המערכת, החל מבלם השירות, בלם העזר, החיבורים, ועד טווח החופש בדוושת הבלם. על מנת לוודא את יעילות הבלימה, יש לטפל בכל ליקוי במערכת, ובמידת הצורך כמובן להחליף בלמים.
מעבר לבדיקת הבלמים יש לוודא ששאר אמצעי השליטה החשובים - מערכת ההיגוי והמתלים – תקינים לחלוטין.
גם אם מערכת הבלימה מושלמת, צמיג שאינו תקין עלול לפגום במרחק העצירה של הרכב, וכבר הבהרנו עד כמה הנתון הזה גורלי כשנוהגים בחורף. לפיכך, חובה לערוך בדיקת צמיגים, ובמידה והדבר נדרש – להחליף צמיג שאינו עומד בדרישות. מומלץ להחליף צמיגים שחוקים, סדוקים או בלויים, בין אם רואים עליהם סימני קילוף ויובש, ובין אם חלפו למעלה מ-3 שנים ממועד ייצור הצמיג או שהוא דהר כבר לאורך יותר מ-60 אלף ק"מ. בהקשר זה, יש לוודא שעומק החריצים בצמיגים המשמשים לניקוז המים, עומד בסטנדרט הנדרש על פי חוק ולכל הפחות 5 מ"מ.
כמו כן, חשוב לוודא שהצמיגים מאוזנים ומלאים באוויר כנדרש.
בכל מצב בכביש, ובפרט במזג האוויר הקודר והחשוך המאפיין את ימות החורף – חשוב לראות ולהיראות הכי טוב שאפשר. מי שאמונים על כך הם פנסי הרכב, שמסייעים לנו להשיג את הראות המרבית, ומבטיחים שגם נהגים אחרים יבחינו בנו ממרחק בטוח. לפיכך חשוב לבדוק את תקינותם של כל רכיבי מערכת התאורה – תאורה מרכזית, אורות גבוהים, אורות ערפל, אורות ברקס, אורות איתות, וכל שאר הנורות שפזורות מחוץ לרכב ובתוכו. מעבר לבדיקת התקינות והחלפת נורות במידת הצורך, יש לוודא שאין על הנורות לכלוך שהצטבר ושהן מכוונות היטב, כך שלא תסנוורנה את הנהגים האחרים על הכביש.
טיפ: כדאי להצטייד בחורף בתאורת חירום ניידת לרכב – בין אם כדי לסייע לכם להציץ למנוע במידת הצורך, והן אם לצורך סימן אזהרה לצד המשולש במקרה שנתקעתם בכביש. באותה מידה ודאו שיש ברכב משולש ואפוד זוהר, שחשובים בכל מצב, ויותר מתמיד בחורף כשהראות הרבה פחות חדה.
אחרי תקופת מנוחה ארוכה יחסית במהלך הקיץ הישראלי, בחורף המגבים נכנסים לפעולה, ויש להם תפקיד חשוב. הם מפנים את טיפות ומטחי הגשם כך שאפשר יהיה לראות מה קורה מעבר לשמשה. הם גם דואגים לפנות את השמשה מלכלוכים כמו בוץ שמותז על ידי הרכבים האחרים בכביש, ועלול למנוע מכם לראות מה מתרחש מולכם. כאשר ישנם על השמשה נקודות לכלוך, הדבר עלול לגרום גם לסנוור מאורות הדרך והרכבים בשעות חשוכות. לפיכך, הקדימו תרופה לסערה ובדקו את תקינות המגבים. מדובר ברכיב רגיש שסובל מבלאי גבוה ודורש החלפה לפחות פעם בשנתיים. יש לוודא שאין קרעים או סדקים במגבים, שהם לא משאירים פס על השמשה, ושהם גורפים את המים באופן מושלם. פחות ממושלם? טעון החלפה.
ישנם כמה נוזלים ברכב, שחובה לוודא שהם קיימים ושמישים לחורף, בעיקר כי הם עלולים לאזול או לאבד מתכונותיהם במהלך הקיץ:
אף אחד לא שמח להיתקע באמצע הדרך, ובטח שלא כאשר בחוץ יורד גשם או מתחוללת סערה. לפיכך, במסגרת הכנת הרכב לחורף, וכדי למנוע הפתעות לא נעימות ולא בטיחותיות - מומלץ לבדוק אצל חשמלאי רכב את תקינות המצבר ברכב. אם הוא בן 3 שנים או למעלה מזה, כדאי להחליף את המצבר לפני שהחורף מגיע.
טיפ: מומלץ לרכוש סוללה ניידת להתנעת הרכב למקרה שהמצבר שובק חיים ללא הודעה מוקדמת. זה בהחלט עשוי לסייע לכם בשעת צרה.
רגע לפני החורף, חשוב מאוד לבדוק את תקינות מערכת מיזוג באוויר ברכב, לוודא שפתחי האוורור נקיים מלכלוך כגון עלים, ושפונקציות החימום והקירור פועלות כהלכה. כל זאת לא רק כדי ליהנות מנסיעה בטמפרטורה חמימה ונעימה או לאוורר את הרכב הסגור מדי פעם, אלא גם כי למזגן יש תפקיד בטיחותי בחורף – הוא מפשיר את האדים על השמשות.
טיפ: לפיזור האדים מהשמשות בחורף, כדאי להחזיק בהישג יד ברכב מיכל התזה עם חומץ ומים למניעת התעבות המים, וספוג צפוף שיסייע בניקוי יעיל ומיידי של האדים.
כדי ללכת על הצד הבטוח מכל הבחינות, מומלץ לבצע בדיקת חורף לרכב באחד המוסכים המורשים מטעם משרד התחבורה. אם יעלה צורך בתיקון – יש לבצעו, ואם הכול תקין – הרווחתם. כך או אחרת, בתום הבדיקה קבלו מהמוסך מדבקת תקינות, וכך תעברו בשלום גם את עמדות הביקורת שהמשטרה ומשרד התחבורה מציבים בדרכים השונות.
חשוב לזכור כי על מנת להיערך לנהיגת חורף בטוחה, לא די בבדיקה מקדימה של הרכב ובתחזוקה הולמת שלו. נהיגת חורף מחייבת כל אחד ואחת מאיתנו לנקוט במשנה זהירות ולסגל הרגלי נסיעה בטוחה: לנסוע לאט בזמן גשם או סערה, לשמור מרחק גדול יותר מהרכבים שלפניכם בשל סכנת החלקה, להגביר ערנות ולהימנע משימוש מסוכן בפונקציות שונות של הטלפון הסלולארי.
כך תגנו בצורה המיטבית על עצמכם, על הנוסעים ברכבכם, ועל כל אלה הנוהגים בסביבתכם בחורף הקרוב.