מגזין Dacia

דאצ'יה סנדרו: רכב סופר מיני שמאתגר את הקטגוריה

משפחתית או מנהלים? מיניוואן או קרוסאובר? עולם הרכב מתאפיין ב"סגמנטים", קבוצות של מכוניות בעלות מאפיינים משותפים. החלוקה הזו לסגמנטים מקלה עלינו להשוות בין רכבים, ומאפשרת לנו להבין איזה סגמנט מתאים לצרכים שלנו ולרכוש את מה שמתאים לנו. אבל לפעמים החלוקה הזו עלולה להטעות.

זה מיני? זו משפחתית? זה רכב סופר מיני!

שני סגמנטים שהתחרו תמיד על ליבו של הנהג העירוני היו ה"משפחתית" מול ה"מיני". המשפחתית מרווחת יותר, חזקה יותר, מתאימה לנסיעות בינעירוניות, והמיני – קטנה, חסכונית ומותאמת מאוד לעיר. עם התפתחות עולם הרכב והרחבת עושר הדגמים, קשה היה לפעמים לסווג מכונית כ"משפחתית" או כ"מיני". כך, נולד בשנות ה-70 באירופה סגמנט חדש: "סופר מיני", שמשם הופץ לכל העולם.

מכוניות "סופר מיני" נמצאות בשטח האפור שבין "משפחתית" ל"מיני". אלה מכוניות שמציעות מרווח פנים משופר בהשוואה למכוניות מיני, ומנגד הן חסכוניות יותר וצנועות יותר בממדיהן מהמשפחתיות. מכוניות הסופר מיני הציעו למעשה יכולת להתאים הן לנסיעות עירוניות חסכוניות והן לנסיעות משפחתיות בינעירוניות.

מבחינה טכנית משויכת דאצ'יה סנדרו לקצה הגבוה של סגמנט ה"סופר מיני". אולם בדיקת הנתונים היבשים, כמו מרחק סרנים, מרווח פנים ונפח תא מטען, מאתגרת את השיוך הזה לסגמנט ומקרבת אותה יותר לפלח הגבוה יותר של המשפחתיות.

דאצי'ה סנדרו: קטנה מבחוץ, ענקית מבפנים

נתחיל בנתונים החשובים ביותר לסיווג כלי רכב לסגמנטים: ממדים. מבחינה חיצונית הסנדרו תואמת את קבוצת הסופר מיני עם אורך כללי צנוע למדי של קצת יותר מ-4.057 מטרים. אולם האורך הכללי הצנוע לא בא על חשבון מרווח הפנים, זאת הודות לתכנון ההנדסי שיצר מרווח סרנים מרשים של כמעט 2.60 מטר. עובדה זו, בשילוב תכנון טוב של מרווח הראש, הכתפיים, הרגליים והמרפקים, יוצרת ממדים שכבר מתחילים לדגדג את קבוצת המשפחתיות, כל זאת באריזה צנועה שמתמרנת בקלות בעיר.

מרווח הפנים הנדיב של הסנדרו ביחס לפלח הסופר מיני זכה להתייחסות עיתונאי רכב ובתוכם עיתונאי הרכב ניר בן זקן שכתב ב-YNET: "המרווח בפנים נדיב ביחס למכוניות סופר מיני, תודות לבסיס גלגלים גדול (259 ס"מ). גם מרווח הראש טוב ושטחי חלונות גדולים תורמים לתחושת גודל".

דא'ציה סנדרו החדשה: גדולה אך חסכונית

האם העובדה שלפנינו רכב סופר מיני עם מרווח פנים שמזכיר משפחתית פוגמת בחסכוניות שלו או בכוח המנוע? התשובה היא שממש לא.

בעזרת משקל עצמי נמוך ותיבת הילוכים אוטומטית חכמה שיודעת לדבר היטב עם מנוע הטורבו-בנזין שאליו היא משודכת, מציגה הסנדרו ביצועים מרשימים יחד עם תצרוכת דלק נמוכה. הסנדרו מזנקת מאפס למאה קמ"ש בתוך 11 שניות, ומציגה מומנט מרבי של 15 קג"מ ב-2,250 סל"ד. המשמעות היא שבצד זינוק מצוין מעמידה, לסנדרו זמינות כוח שנמצאת בשיאה בשלב נמוך יחסית, מה שמעניק לה את כל הכוח שצריך בהאצות ביניים, כמו עקיפות בנסיעה בינעירונית.

וצריכת הדלק? בנהיגה בינעירונית היא תעמוד על 22.2 קילומטר לליטר, בנהיגה עירונית על 17.5 קילומטר לליטר ובנהיגה משולבת על 20.4 קילומטר לליטר - כל זאת לפי נתוני היצרן. גם במבחני דרכים שנעשו בישראל, מבחנים המאופיינים בעומס רב על הרכב ובדחיקת הרכב לגבולותיו, לא עברה צריכת הדלק את ה 14.5 ק"מ לליטר.

סנדרו 2018: קפיצת מדרגה באבזור, באיכות חומרים ובעיצוב

עקרונית, ככל שעולים בסגמנט כך עולה רמת האבזור ואיכות החומרים: במכונית מנהלים, למשל, נצפה למצוא יותר אבזור מאשר במכונית משפחתית. הסנדרו החדשה מאתגרת את הקטגוריה גם בתחום זה.

עיצוב הפנים של הסנדרו עבר שדרוג משמעותי. לוח המחוונים המעוצב, עם בקרות ארגונומיות חדשות, נראה פשוט נהדר. מסגרות פתחי האוורור, ידיות האחיזה, השיבוץ בגלגל ההגה ומסגרת הלוח המרכזי מיישרים קו עיצובי עם לוח המחוונים. ההגה, מדגישים הנהגים, מאוד נעים למגע.
העובדה שהסנדרו מתאימה למשפחה ניכרת גם בפרטים הקטנים שבתא הנוסעים, המציע מקומות אחסון רבים למשפחה: תאים בלוח המחוונים, תא כפפות, מחזיק כוסות ותאי אחסון בכל הדלתות. מאחור, שלושה מושבים נוחים שמאפשרים סידור מודולרי של הרכב, עם מושב אחורי המתקפל ביחס של 60:40. גם תא המטען מאפשר אחסון משמעותי, עם נפח גדול של 320 ליטר.

בגזרת האבזור מציעה הסנדרו הרבה מאוד: בקרת שיוט עם מגביל מהירות, הגה מצופה עור מתכוונן לגובה, מראות צד מתכווננות חשמלית, ארבעה חלונות חשמל, חיבור לסמארטפון עם USB או BLUETOOTH, מערכת שמע כולל CD, נעילה מרכזית, משענת יד לנהג, תאורת יום LED, פנסי ערפל קדמיים, חישוקי "15 ועוד.

מבחינת אביזרי בטיחות מציעה הסנדרו ארבע כריות אוויר, ניטור מרחק מלפנים, בקרת סטייה מנתיב, זיהוי רכב דו גלגלי, זיהוי הולכי רגל, מערכות ABS ו-EBD לבלימה חכמה, מערכת בקרת יציבות ESP, חיישני ניטור לחץ אוויר בצמיגים, עוגני ISOFIX במושב האחורי, ועוד.

דאצ'יה סנדרו: מכונית סופר מיני אוטומטית שהיא גם סופר עסקה

נסכם את הנתונים: דאצ'יה סנדרו היא מכונית שממדיה החיצוניים ונתוני צריכת הדלק שלה הם של מכונית סופר מיני. מבחינת שימושיות, אבזור ומרווח פנים הסנדרו נמצאת בגבול העליון של הסופר מיני, זה הגובל במשפחתיות. הסנדרו החדשה גם מגיעה עם גיר אוטומטי מצוין. עובדות אלה כשלעצמן ממצבות אותה כסופר מיני אוטומטית משתלמת במיוחד.

כאן נכנס עניין המחיר. תג המחיר של סנדרו אוטומטית עומד על 74,990 ₪*, מחיר שומט לסתות, שלא שייך לא למשפחתיות ולא לסופר מיני, אלא למכוניות מיני קטנטנות ממנה בהרבה. תג המחיר הזה, בשילוב נתוני הסנדרו, מלמד שאולי קשה לסווג את הסנדרו כסופר מיני או כמשפחתית, אך קל מאוד לסווג אותה כסופר-עסקה, כזו המספקת תמורה סופר-גבוהה למחיר.
* מחיר דאצ'יה סנדרו כולל מע"מ ואינו כולל אגרת רישוי לשנה הראשונה בסך 1,226 ₪.

כתבות נוספות במגזין

התמורה המפתיעה של דאצ'יה סנדרו
עד כמה התמורה של דאצ'יה סנדרו נותנת נוקאאוט למתחרים? בדקנו, והתוצאות – הדהימו אפילו אותנו.
דאצ'יה דאסטר - מבט מלפנים חונה בים
ההצלחה הגדולה של דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר הפך לאחד מרכבי הפנאי הנגישים ביותר לציבור מבחינת המחיר, ועם זאת מוציא מעיתונאי הרכב בישראל מחמאות סדרתיות שכולן קשורות ליכולותיו.
דאצ'יה סנדרו, מבט מאחור עם תא מטען פתוח
תכנון נכון, התמקצעות מתמדת והבנת המותג
כך מצליחים מרכזי השירות שלנו להציע טיפולים משתלמים.