כשאתם קונים נעליים חדשות שישמשו אתכם בחיי היומיום – אתם מודדים אותן, מתהלכים איתן ברחבי החנות, בוחנים אם הן מתאימות לכם, נוחות לכם... בקיצור, עושים "הליכת מבחן". ומה קורה כשאתם רוכשים רכב חדש? בין אם זה רכב 7 מקומות או רכב פנאי שטח שתשלמו עליו ממיטב כספכם ותשתמשו בו מדי יום? אין בכלל אופציה לוותר על נסיעת מבחן! רק כך תוכלו לחוש את הרכב באמת, לוודא שהוא נוח לכם ותפור למידותיכם, שסביבת הנהג נעימה לכם, שאיכות הנסיעה עונה על ציפיותיכם, ובקיצור - שזה הרכב שנועד לכם.
אז אחרי שתקראו ביקורות במגזיני רכב מובילים, אחרי שתשאלו חברים שמבינים ברכבים, ותתחקרו אנשים שרכשו רכב מהדגם בו הינכם מתעניינים – קבעו נסיעת מבחן. זה המבחן האמיתי!
כן, כן, אנחנו לגמרי רציניים. כמו כל מבחן, גם לנסיעת המבחן של הרכב צריך להתכונן בצורה המיטבית. הרי בסופו של דבר יעמדו לרשותכם כ-30-20 דקות בערך, שבמהלכן תצטרכו ללמוד כמה שיותר על הרכב, ולהגיע בסוף למסקנה אם הוא מתאים לכם או לא. אז הנה כמה כללים חשובים שיסייעו לכם לבצע את נסיעת המבחן המושלמת.
נכון שאתם אלה שיושבים מאחורי ההגה, אך תמיד כדאי לצרף לנסיעת המבחן חבר או קרוב משפחה שיש להם איזו הבנה ברכבים, ויוכלו להביע את דעתם על איכות הנסיעה. חוות דעת שנייה, אתם יודעים, זה משהו שלרוב עוזר. מעבר לכך, זו ההזדמנות לתת לנוסע נוסף להתנסות בישיבה במושב האחורי, ולקבל ממנו את התרשמותו מנוחות הנסיעה מאחור. אגב אם נציג המכירות מציע להצטרף לנסיעה ואינכם מעוניינים בכך, תוכלו לעדכן אותו בנימוס שברצונכם לבצע את הנהיגה בלי הליווי שלו.
יש לכם בקושי חצי שעה להתרשם מהרכב בזמן נסיעת המבחן, אבל תוכלו להגיע מוקדם יותר לאולם התצוגה כדי לבחון בפרוטרוט את כל מה שניתן גם לפני הנסיעה:
עיצוב הרכב מבפנים ומבחוץ
הדגש הוא כמובן על העיצוב הפנימי כי מן הסתם שמתם עין על רכב שאהבתם מבחינה חיצונית. חשוב להתרשם בעיקר מסביבת הנהג, לוח המחוונים והעיצוב הכללי. אתם עוד תבלו הרבה במרחב הזה.
קלות הכניסה לרכב והיציאה ממנו
עד כמה נוח לכם להיכנס לרכב ולצאת ממנו? ברור לכם שזה משהו שהולך לקרות לכם כל יום ולפעמים כמה פעמים ביום. הכניסה והיציאה נגזרות מפרמטרים כמו גובה הרכב, מפתח הדלת, זווית הפתיחה שלה. חשוב לבדוק אם המידות השונות מתאימות לכם.
עד כמה הרכב מרווח
לפעמים רכב קטן מאופיין בהנדסת אנוש נהדרת שגורמת לו להיות מרווח, ולעיתים רכב שנראה גדול לכאורה יתגלה לכם כבלתי מרווח לצרכיכם. לכן, חשוב מאוד לשבת ברכב ולוודא שכל המידות מתאימות לכם, ושגם לנוסעים במושב האחורי יש מספיק מרווח לראש ולכתפיים. חשוב להבין כמה ילדים ומבוגרים יכולים באמת לנסוע ברכב. אם אתם הורים לילדים קטנים, יש לקחת בחשבון את המקום שיתפסו כיסא בטיחות/בוסטר.
סביבת הנהג ותנוחת הנהיגה
מדובר בנקודה חשובה מאוד כי היא לא מתחילה ונגמרת בנוחות ופינוק, אלא משפיעה גם על השליטה שלכם ברכב, ומכאן – על בטיחותכם ובטיחות הנוסעים. יש לבדוק בהקשר זה אם ניתן לכוונן את מושב הנהג לתנוחה אופטימלית עבורכם, לבדוק את נוחותו, לוודא שיש לכם מספיק מקום לרגליים, שאפשר לשנות את זווית ההגה, שאתם רואים את כל לוח המחוונים בצורה מלאה, שכפתורי ההפעלה השונים מצויים בהישג ידכם ועוד. גם פרט קטן כמו מקום ייעודי לכוס קפה יכול להשפיע על חוויית הנהיגה שלכם.
תא המטען
בדקו שגודל תא המטען מתאים לכם ויכול להכיל את התכולה הצפויה כגון עגלת ילדים, ציוד ספורט וכו'.
ביצועי הרכב בדרכים שונות ובמצבים משתנים
במסגרת הזמן הקצר של הנסיעה כדאי לבחור, עד כמה שהדבר ניתן, במסלול שיאפשר לכם לבחון את ביצועי הרכב במסלולי כביש שונים ובהפעלת סגנונות נהיגה שונים. כך תוכלו להתרשם מעוצמת המנוע, ההספק, זמינות הכוח ותפקוד מערכת ההילוכים.
נסו למצות את מרב האפשרויות:
נסיעה מהירה ונסיעה איטית
חשוב לבחון את הרכב הן בנסיעה מהירה באזור פתוח יחסית והן בנסיעה איטית בעיר. נקלעתם לפקק? נצלו את ההזדמנות לבחון את תפקוד מערכת ההילוכים.
נסיעה על פסי האטה ובדרך משובשת
כדאי לחפש רחוב עם פסי האטה או כביש משובש כדי לבדוק כיצד הרכב מתנהג כשהוא נתקל בנתונים כאלה במהירות רגילה או גבוהה יותר, או במילים אחרות: עד כמה הוא "משכך" את הדרך. אם המתלים מגיבים בצורה הולמת ואם הרכב אינו מזדעזע ורועד כולו - זה סימן שהשיכוך שלו טוב.
זינוק מהמקום והאצות ביניים
אוהבים לזנק ראשונים בחילוף הרמזור? בדקו את זמן התגובה של הרכב ללחיצתכם על דוושת הדלק ותוך כמה זמן הוא מאיץ. נושא חשוב יותר מבחינה בטיחותית הוא בחינת האצות הביניים, שכן לפיהן ניתן לבחון עד כמה המנוע מנפק כוח זמין במהלך נסיעה. אם הרכב מעלה מהירות ביעילות במעבר מ-60 ל-80 קמ"ש, המשמעות היא שהוא גם מסוגל לבצע עקיפות באופן בטיחותי, ולחמוק בהצלחה ממצבים מסוכנים בכביש מהיר.
נוחות הנסיעה
עוד לפני שהתנעתם את הרכב בדקתם אם הישיבה ברכב נוחה ואם סביבת הנהג מתאימה לכם. עם זאת, המבחן המסכם של נוחות הנסיעה מתגלה כמובן במהלך הנסיעה עצמה. שימו לב אם הנהיגה זורמת לכם בטבעיות, אם התרגלתם מהר לפעולות הבסיסיות ברכב, אם שדה הראייה מספק אתכם במגוון מצבי הנסיעה ועוד.
זו גם ההזדמנות לבדוק את רחשי הרכב. תחילה הדליקו את הרדיו כדי לבחון את איכות הסאונד. בהמשך, השתיקו אותו ובדקו אם הרכב משמיע רעשים כאלה ואחרים, עד כמה הוא רועש כאשר החלונות פתוחים, האם יש בו חלקים רופפים שמפיקים רעשים וכיו"ב. השקט ברכב יעניק לכם גם שקט נפשי בנסיעה.
אל תשכחו להתנסות בחניה במהלך נסיעת המבחן. מעבר לבחינת נוחות החניה של הרכב, זו גם הזדמנות פז לבחון כמה פרמטרים חשובים כמו יכולת התמרון של הרכב, שדה הראייה ותפקוד חיישני הרוורס ומצלמת הרוורס.
קחו בחשבון שישנם גם דברים שנסיעת המבחן לא תיתן לכם מענה עליהם, כמו למשל עד כמה הרכב חסכוני. בנסיעה כל כך קצרה שבה אתם מקפידים לאתגר את הרכב במצבים שונים, לא תוכלו לאסוף ממחשב הרכב נתונים שישקפו לכם את השימוש היומיומי בו. לפיכך, בררו עם נציג סוכנות הרכב כמה קילומטרים לליטר נוסע הרכב בסוגים שונים של נסיעה: עירונית, בינעירונית ומשולבת. כמו כן, בררו עימו מהן עלויות הטיפולים ברכב.
קחו בחשבון שישנם גם דברים שנסיעת המבחן לא תיתן לכם מענה עליהם, כמו למשל עד כמה הרכב חסכוני. בנסיעה כל כך קצרה שבה אתם מקפידים לאתגר את הרכב במצבים שונים, לא תוכלו לאסוף ממחשב הרכב נתונים שישקפו לכם את השימוש היומיומי בו. לפיכך, בררו עם נציג סוכנות הרכב כמה קילומטרים לליטר נוסע הרכב בסוגים שונים של נסיעה: עירונית, בינעירונית ומשולבת. כמו כן, בררו עימו מהן עלויות הטיפולים ברכב.
עם סיום נסיעת המבחן, קחו לעצמכם כמה דקות ורשמו את התרשמויותיכם והשגותיכם. כך תיטיבו להשוות את תחושותיכם אם וכאשר תבצעו נסיעות מבחן על רכבים נוספים.
בהצלחה במבחן!