מגזין Dacia

נהיגת שטח בחורף – המדריך המלא של דאצ'יה

החורף הוא העונה המושלמת לצאת לטבע עם המשפחה. עם שלל השבילים המכסים שטחים נרחבים בארצנו, יש אין סוף אפשרויות, אך גם כמה הפתעות לא נעימות שממתינות לנו בדרך.
איך לטייל בחורף בשטח בלי להיכנס לצרות: מדריך.
עם קיץ לוהט שנמשך לתוך הסתיו ועם שרב באמצע האביב, אין ספק שהחורף הישראלי מושלם לטיולים. העונה הקרירה מציעה מזג אוויר נעים לשיטוט בטבע. לעומת הקיץ שבו מקורות המים הם המפלט היחיד, בחורף כמעט כל שביל יכול להוביל לתצפית, שדה פרחים או פינת חמד אחרת.

לצד העונה המתאימה, ישראל משופעת גם ברכבי פנאי שטח שמתאימים יותר למשימה כזו. בשנת 2021, למשל, כמעט כל רכב שני שנמכר היה קרוסאובר. נכון, רוב הרכבים הללו אינם רכבי שטח של ממש אבל לרבים מהם תכונות שמאפשרות להם להפוך לפלטפורמת טיולים משפחתיים.  

עם אילו רכבים אפשר לרדת לשטח?

יש כמה כללי אצבע שיאפשרו לכם להבין מהם האתגרים שבהם הרכב שלכם יכול לעמוד ועם אילו עדיף שלא לנסות להתמודד. 

מרווח גחון

מרווח הגחון הוא המרחק שבין החלק הכי נמוך בגחון הרכב לבין הקרקע. ככל שהרכב גבוה יותר מהקרקע כך היכולת שלו להתמודד עם תנאי הדרך גבוהה יותר, שכן מכשולים שונים יכולים לחלוף תחתיו. גודלו של הרכב לא בהכרח מצביע על מרווח גחון גבוה. רכבי פנאי רבים לא מציעים יותר מ-15–17 ס"מ של מרווח גחון. לעומת זאת, פה ושם, יש רכבים עם גחון גבוה במיוחד.

יש לשים לב שהמרחק מהקרקע הוא רק נתון אחד. לעיתים מתלים בעלי כיול רך או בסיס גלגלים (המרחק בין הגלגל הקדמי והאחורי) ארוך מאוד יכולים להשפיע על היכולת של הרכב לשרוד מכות ומהמורות בדרך. 

הנעה

ברוב הרכבים ישנה הנעה קדמית, כלומר, המנוע מסובב את הגלגלים הקדמיים בלבד. הנעה קדמית מספיקה לכל כביש ודרך שבהם יש אחיזה טובה. גם שבילים כבושים היטב ובלי אבנים בולטות או שיפועים קיצוניים לא יהוו בעיה לרכב בעל הנעה קדמית. הנעה כפולה מאפשרת להעביר את הכוח לכל הגלגלים ברכב ולהשיג אחיזה טובה יותר גם בתנאים פחות מוצלחים.

היתרונות של ההנעה הכפולה יהיו משמעותיים יותר ככל שהשבילים יהיו רטובים יותר. במקומות כאלו רכב רגיל יתחיל להחליק מוקדם וברגע שתאבד האחיזה בצמד הגלגלים הקדמי הרכב לא יוכל להתקדם. במצבים אלו רכב בעל הנעה כפולה יהיה עדיף משמעותי. רכב בעל הנעה 4X4 יאפשר להתקדם גם אם גלגל או אפילו שניים יאבדו אחיזה. מעטים מאוד מרכבי הפנאי בעלי ההנעה הכפולה, כמו דאצ'יה דאסטר לדוגמה, מציעים גם נעילה של הדיפרנציאל. במצב זה הרכב מקפיד להעביר כוח קבוע לשני הצירים ומפחית את הסיכוי שהרכב יאבד אחיזה וייעצר. 

מתלים, בולמים ומרכב

גם למרכב ולכיול המתלים יש חלק ביכולת להיכנס לנסיעה בשטח, אפילו לנסיעת שבילים רגילה. מתלים רכים מאוד מתאפיינים בנוחות טובה יותר בשטח אך ככל שהעומס או המהירות עולים כך המרכב יתנדנד יותר. הנדנוד אינו נעים אך הבעיה העיקרית היא הסיכוי שקצה החרטום יפגע במהמורה בולטת. באופן כללי, כדי לחזור הביתה בשלום יש כמה דברים ששווה להכיר. 

יורדים לשטח רך: כך נתמודד עם מצבים שונים שנפגוש בשבילים

מה זה בכלל "שטח רך"? אנחנו נוטים לקרוא לנהיגה בשבילים "שטח רך" בשל העובדה שנהיגה כזו לא מאתגרת כלל רכבי שטח של ממש, אבל יכולה להפתיע רכבי פנאי שלא נועדו לנסיעת שטח במקור. במילים אחרות: אם אתם לא בטוחים במאה אחוז שהרכב שלכם יכול להתמודד עם שטח של ממש – תישארו על השביל והרכות שהוא מציע, וגם שם – כדאי לדעת איך לנהוג בצורה שלא תסבך אתכם, במיוחד בחורף. 

נהיגה על שבילים כבושים: אל תתפרעו

בכל נסיעה בשטח, גם בשביל טוב, יש חוק אחד שעליו חשוב להקפיד: סעו לאט. יש המון סיבות וכולן טובות. קודם כול, במהירות גבוהה יחסית הרכב עלול לנוע על המתלים ולפגוע עם החרטום או הגחון באבנים בולטות. נוסף על כך, האחיזה בשבילים פחות טובה מאחיזה על אספלט כך שהרכב יחליק ויאבד שליטה מוקדם יותר – בטח בחורף.

נוסף לכל אלו, גשמים ורכבים אחרים עלולים לשנות אפילו שביל מוכר מאוד. לעיתים זאת אבן גדולה שיכולה להתגלות במקום חדש על השביל שאתם מכירים, ובפעמים אחרות אלו מי גשמים שיצרו חריץ לרוחב השביל. מפגעים שכאלו עלולים להפתיע אתכם. ככל שהמהירות גבוהה יותר כך המכה שהרכב יקבל מאותו מפגע תהיה קשה יותר. נוסף לזה, כשתבחינו במפגע תיאלצו לבלום – זה יוריד את החרטום ויגרע סנטימטרים חשובים ממרווח הגחון.

אז גם אם יש לרכב שלכם מרווח גחון מרשים, והוא מתנהג היטב על השביל ונוסך בכם ביטחון – אל תתפרעו. סעו לאט ופקחו עיניים. 

נהיגה בבוץ: חשוב לדעת מתי לוותר מראש

ברגע שגשמים מתחילים לרדת, גם שביל תמים עלול להפוך למלכודת בוץ. הבעיה המרכזית בשביל בוצי היא האחיזה. רוב רכבי הפנאי לא מיועדים להתמודדות עם בוץ כך שאם תראו סימני צמיגים עמוקים בבוץ ולא רק מעט בוץ מרוח על השביל – פשוט ותרו. אין טעם להיכנס מראש לסיטואציה עם רכב שאינו בעל הנעה כפולה. אם מדובר בעלייה או בירידה תלולות יחסית, גם שכבה קטנה של בוץ עלולה לאתגר את הרכב וגם כאן נמליץ לבעלי רכבים בעלי צמיגי כביש של ממש או בעלי הנעה קדמית או אחורית לוותר.

גם רכבי הנעה כפולה יכולים להסתבך בנהיגה בבוץ. בנסיעה בבוץ חשוב לשמור על מומנט קדימה באמצעות לחיצה קבועה ולא חזקה על דוושת הגז. המומנט יאפשר לגלגל להתקדם ולא לשקוע בבוץ. מצד שני, יותר מדי כוח עלול לגרום לו להחליק ולהתחפר. עצרתם? אתם.ן בבעיה. 
בעיה נוספת היא הנטייה של הבוץ להטות את הגלגלים לאחד הצדדים. כך, ישנה תחושה שההגה מופנה אך הרכב ממשיך להתקדם. התחושה הזאת מטעה. הרכב אולי מתקדם אך ברגע שהוא יגיע לפיסת קרקע יבשה הוא יפנה מייד ובמהירות לכיוון ההפניה של הגלגל והוא עלול לפגוע בעצים או פשוט לרדת מהשביל.

כדי להתמודד עם המצב, שחקו מעט עם ההגה לצדדים, אל תיתנו לו לפנות לאחד הצדדים באופן חד והרפו מהגז ברגע שהרכב מתקרב לקצה השטח הבוצי.

נהיגה בשלוליות: כך תבינו את מגבלות הרכב שלכם

שלוליות יכולות להמתין כמעט בכל שביל, בטח ובטח בשבילים בוציים או בשבילים פחות איכותיים ומסודרים. שלוליות מהוות את אחת הבעיות הגדולות לנהגות ולנהגים בעלי רכבי שטח רכים יחסית. כשיש שלולית קשה לדעת מה מחכה מתחתיה. לפעמים יכולים להסתתר שם אבן גדולה או שבר אספלט לא נעים. נוסף על כך, במבט תמים קשה לדעת מה העומק האמיתי של השלולית ואם הרכב באמת יכול לצלוח אותה בשלום.

נהגים רבים נוטים לעבור שלוליות בנסיעה מהירה. זו טעות. קודם כול, גל המים שמתרומם עלול להגיע לפתחי היניקה של המנוע ולפגוע בו. נוסף לזה, אתם עלולים ליפול לבור או להיתקל במכשול כזה או אחר שנסתר מהעין במעמקי השלולית.

הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם שלוליות היא קודם כול לצאת ולבדוק מהו העומק. כעיקרון, אל תיכנסו לשלוליות שעומקן גדול ממרווח הגחון של הרכב, בטח שלא עם רכב בעל הנעה קדמית בלבד. כשכבר נכנסתם, סעו לאט, במהירות קבועה וככל האפשר באזורים הגבוהים יותר. לעיתים יש בצידי השלולית אזורים בוציים מאוד; היזהרו מהם ונקטו את האמצעים שעליהם דיברנו בפרק הבוץ. 

מה קורה אם נתקעים? לא לוקחים סיכונים

במקרה שנתקעתם תוך כדי נסיעה בשטח, התגובה תלויה מאוד במהות המקרה. אם המנוע כבה בגלל מים שנכנסו אליו – אל תניעו אותו. הזמינו חילוץ וחכו בסבלנות. כל ניסיון להתניע מנוע מוצף במים עלול לגרום לנזק יקר.

אם נתקעתם בבוץ תוכלו להיעזר ברכבי שטח רציניים יותר שמסתובבים עם רצועות וכבלים. שימו לב שלא כולם מיומנים בחילוץ רכבים ולכן עלולים לגרום נזק לרכב שלכם בעת החילוץ. גם במקרה הזה נכון לחכות לחילוץ רציני יותר.

אם שמעתם שפשופים מתחתית המרכב – כנראה אתם מכניסים את המכונית למקום לא לה. צאו בזהירות חזרה ואל תנסו שוב. בכל מקרה שבו אתם מתמודדים עם שיפועים חדים או חלקלקים עדיף לא להיכנס אליהם. אם החלטתם להיכנס לשיפוע חד או אם נתקעתם בנסיעה במצב שבו הרכב נוטה בחדות – עדיף להוריד את הנוסעים מראש ולא לסכן אותם. 

מה כדאי לעשות לפני שנכנסים לשטח?

לפני טיול שבילים חורפי ודאו שהרכב מוכן להרפתקה והצטיידו בכל מה שנדרש. הכי חשוב לוודא שכל הציוד לתיקון תקר נמצא במכונית ונגיש. מאוד לא נעים לפרוק עשרות שקיות, צעצועים ושאריות אחרות כדי לשלוף גלגל חליפי. נוסף לזה, כדאי לבדוק את הדברים שנראים מובנים מאליהם: שיש לכם מספיק דלק (או חשמל) ומים לווישרים (תארו לעצמכם שהג'יפ שלפניכם הטיח בשמשה כמויות של בוץ ואין לכם דרך לנקות אותה).

לא פחות חשוב מהרכב עצמו אלו היושבים בו. השטח הוא לא המקום לתת לילדים להוריד חגורות ובטח שלא להציץ מהגג הנפתח. מספיק בור אחד או טרקטורון שישתולל בנתיב שלכם כדי להפוך את המסלול למקום פחות נעים.

הכנה נכונה והקפדה על כללים מאפשרות לכם לרדת לשבילי שטח רך שיעניקו לכם ולמשפחה שלכם חוויה מיוחדת. 

יש לכם עוד טיפים? ספרו לנו בדף הפייסבוק, והכי חשוב – תיהנו מהטיול הבא!


כתבות נוספות במגזין

טיול משפחתי בעקבות הפטריות

ריכזנו עבורכם שלושה מקומות לטיול מושלם עם המשפחה למסלולים המשלבים טיולים רגליים, מסלולים לרכבי שטח או לרוכבי אופניים ושפע של פטריות בר יפהפיות שתוכלו לפגוש.

מבשלים עם דאסטר בשטח

יוצאים לטייל? החלטה נכונה. קבלו כמה המלצות למתכונים מאוד טעימים ופשוטים להכין בשטח.

5 דברים שכל משפחה מטיילת צריכה לקחת לשטח

אם אתם מהמשפחות שמטיילים הרבה בטבע, יש ציוד שכדאי שיהיה לכם בתא המטען כאשר אתם יוצאים לשטח. לפניכם 5 דברים חיוניים לקמפינג.