אנציקלופדיה על גלגלים:
והפעם – מה עומד מאחורי מספרי הכבישים?

זמן הנסיעה עם הילדים יכול להיות סיוט או הנאה צרופה. ברכב הנכון, הנסיעה הופכת לא רק לחוויה נעימה, אלא גם לזמן איכות שבו ניתן להעשיר את עולמם של הילדים ולחדד את דרכי החשיבה שלהם. בדאצ'יה, שמציעה רכבים מרווחים, בטיחותיים ומותאמים למשפחות, כל נסיעה היא הזדמנות להרפתקה חדשה. בין אם מדובר ברכב פנאי שטח, רכב 7 מקומות, רכב פנאי או קרוסאובר – כל אחד מהם מספק את המרחב והנוחות הדרושים לצורך יצירת חוויות משותפות.

בסדרת כתבות זו נציע בכל פרק נושא חדש שעליו ניתן ללמוד תוך כדי נסיעה. והפעם: מספרי הכבישים בישראל – נושא מעניין שילדים יוכלו לשאול עליו, להתבונן ולהבין את מערכת הכבישים שמחברת את המדינה.

מספרי הכבישים בישראל: יש חשיבה מאחורי המספרים

"ניסע בכביש 1 או בכביש 6? נרד לכביש 4 או נמשיך בכביש 2?" כמעט בכל נסיעה ברכב נחשפים הילדים למספרי כבישים, בין אם על ידי שילוט ובו מספרי הכבישים, בין אם על גבי מסך הניווט ברכב או בשל שיחה שלכם, ההורים. עבור הילדים מספור הכבישים הוא פרט סתמי וחסר חשיבות, וכאן בדיוק המקום שלכם להפוך אותם למתבוננים, חוקרים ושואלי שאלות, ועל הדרך להעביר את הנסיעה בכיף.

הינה חמישה פרטים שבהם תוכלו לעניין את הילדים בנוגע לכבישים בישראל:

1. כמה ספרות יש לכביש שלכם?

שאלו את הילדים בתחילת הנסיעה איזה כביש לדעתם חשוב יותר, בעל ספרה אחת או בעל שלוש ספרות? רוב הסיכויים שהתשובה תהיה שכביש בעל מספר תלת ספרתי הוא ארוך ומרכזי יותר. הילדים, ובעצם לא רק הם, רגילים שמספר גדול מעיד על כמות גדולה ועל משהו בולט יותר בשטח. בכביש המצב הפוך: כביש בעל מספר חד ספרתי או דו ספרתי הוא כביש ארצי (למשל: כביש 1, כביש 4 או כביש 20), כביש בעל מספר תלת ספרתי הוא אזורי (למשל: כביש 443, 471), וכביש ארבע ספרתי הוא כביש מקומי. הפנו את תשומת לב הילדים למספור הכביש שבו אתם נוסעים, ושוחחו איתם על המאפיינים של כבישים ראשיים מול מקומיים מבחינת מספר הנתיבים, רוחב המסלול, מספר הרכבים הנוסעים בכביש והנוף.

2. זוגי או אי זוגי? זה עניין של גיאוגרפיה

אם הילדים נמצאים כבר בגיל בית הספר, הם יודעים את ההבדל בין מספר זוגי לאי זוגי. האם יש לכך משמעות מבחינת מספרי הכבישים? זה המקום להראות להם שהמשמעות של זוגי ואי זוגי בכבישים לא קשורה לחשבון אלא דווקא לגיאוגרפיה. כבישים בעלי מספרים זוגיים הם כבישי אורך, כלומר נמתחים בכיוון צפון–דרום, כמו כבישים 2 ו-4 או כביש 90. כבישים בעלי מספרים אי זוגיים הם כבישי רוחב הנפרשׂים בציר מזרח–מערב כמו כביש 1 או כביש 5. אפשר להביא איתכם מפה של ישראל ולהמחיש לילדים את הכיוונים תוך כדי הנסיעה, או לשחק איתם משחק של ערים. למשל: האם הכביש שמחבר את חיפה לתל אביב יהיה זוגי או אי זוגי? אם אתם נוסעים על כביש 90, אל תשכחו לספר לילדים שהוא הכביש הארוך בישראל: מאצבע הגליל עד אילת.

3. כחול, אדום, ירוק: יש משמעות לצבעים?

שאלו את הילדים בתחילת הדרך למה לשלטי הכבישים לאורך הדרך יש צבעים שונים. ייתכן שהקטנים יחשבו שזה קשור ליופי ושהגדולים יותר יבינו שיש לכך משמעות כלשהי.

זה המקום להפנות את תשומת ליבם לכך שגם צבעי השלטים אינם מקריים אלא באים להעביר מידע לנהג. מידע זה הוא בעל משמעות רבה, שכן הוא קובע, למשל, מה המהירות המותרת בכביש. שילוט כחול מסמל כביש מהיר, שילוט אדום כביש ראשי, שילוט ירוק מורה על כביש אזורי, שילוט שחור על כביש מקומי ושילוט חום משמש להכוונה ליעד תיירותי ולכן יכול להיות סימן להגעה לנקודת היעד שלכם לתחילת הטיול.

יש כבישים שבהם סוג הכביש משתנה לאורכו מספר פעמים. זה גם הזמן לשוחח עם הילדים הגדולים יותר על המהירות המותרת בכבישים השונים.

4. זה רק נראה כמו מספר כביש: מהם מתגים?

לאורך כבישים בינעירוניים ניתן לראות בצד הדרך שלטים קטנים ונמוכים שעליהם מספרים. הפנו את תשומת לב הילדים לשלטים האלו ובדקו יחד אם המספר משתנה או קבוע. עד מהרה ישימו הילדים לב לכך שהמספרים משתנים ככל שאתם מתקדמים. הסיבה: אלה אינם שלטים המצביעים על מספר הכביש, אלא "מתגים" המצביעים על מספר הקילומטרים שנסעתם בכביש.

המשולש שמעל המספר מציין את כיוון ספירת הקילומטרים: עולה או יורד. שאלו את הילדים מדוע חשוב לדעת כמה קילומטרים כבר נסעתם על הכביש ואיך נתון כזה משפיע על הניווט ועל הבנת מיקומכם בכביש.

5. כבישי אגרה: נושא לשיחה על כלכלה

יש שלטים עתיקי יומין ויש שלטים שהגיעו לעולם רק בשנים האחרונות. כזה הוא למשל שלט המורה על כביש אגרה: סימול של שקל חדש על גבי כביש מרובה נתיבים.

כבישי אגרה, כמו כביש 6, הנתיב המהיר לתל אביב או מנהרות הכרמל, הם הזדמנות לשיחה על כלכלה וצרכנות. ניתן לשתף את הילדים בשאלה מתי כדאי לשלם על נסיעה בכביש אגרה ומתי לא, ואת הגדולים יותר לחשוף לכלכלה שמאחורי כבישי האגרה: מהם המודלים שעומדים מאחורי סלילת ותמחור כבישים אלה והאם הם הוגנים כלפי כלל הנהגים.

גם אני, כמו כל הנהגים, עסוק במספרים - 3 מספרים חשובים על רכב שטח שיעשה את החיים שלכם יותר פשוטים:

  1. 37,935 שעות - זה הזמן שאדם מבלה בממוצע על הכביש במהלך חייו. אם מבלים כל כך הרבה זמן בנהיגה, צריך שהרכב שבוחרים יהיה שווה את זה. התשובה היא דאצ'יה, שמציעה מכוניות מודרניות, אמינות ובמחיר שווה לכל נפש – ומאז, ההצלחה של המותג התרחבה לרחבי אירופה ולעולם כולו.
  2. 3 שנים או 100 אלף ק"מ - בתור אחד ממותגי הרכב האמינים ביותר, וכחלק מהאמונה של המותג במוצר, כל כלי הרכב של דאצ'יה נהנים מאחריות לתקופה של 3 שנים או לטווח של 100,000 ק”מ** (המוקדם מביניהם). אם התכנון שלך הוא להחזיק במכונית לתקופה ארוכה יותר, אפשר לבחור בתוכנית הארכת האחריות לחמש שנים או 150,000 ק"מ, וכך לשמור על שקט נפשי.
  3. 1996 – זו השנה שבה דאצ'יה נוסדה, במטרה ברורה: לספק מכוניות מודרניות, אמינות ובמחיר שווה לכל נפש. החברה הפכה לבחירה המועדפת על מיליונים באירופה; מגוון הדגמים של דאצ'יה צולחים תנאי שלג, בוץ וברד בלי מאמץ, והסתיו הישראלי (גם החורף, למעשה) לא מאתגר אותם.

אחד הדגמים האהובים בשנים האחרונות הוא ה-Duster, רכב פנאי שטח חזק ועוצמתי, שמתאים לכל משפחה ולכל נסיעה.     

כתבות נוספות במגזין

דאצ'יה סנדרו מבט מאחור בנסיעה בכביש

כך תתכוננו לנסיעת מבחן

נסיעת מבחן היא קצרה מאוד. זה אומר שאתם צריכים לבוא אליה ממוקדים ולנצל את הזמן היטב. הנה כמה כללים שיסייעו לכם במשימה.
שלוליות חורף

שלוליות חורף בישראל

הן אורחות קבועות בחורף, ומשמשות בית גידול להרבה צמחים ובעלי חיים. זה בדיוק הזמן לקפוץ אליהן עם הילדים לביקור: שלוליות החורף של ישראל.

5 יתרונות של מכוניות עם גיר ידני

סקירה צרכנית מלמדת שלרכבים בעלי גיר ידני יתרונות מובהקים בהשוואה לרכבים אוטומטיים. הינה חמישה מהם.